Terapia pedagogiczna są to oddziaływania pedagogiczne wykorzystywane przy stymulacji dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z zakłóceniami rozwojowymi możliwość wszechstronnego rozwoju. W celu eliminowania niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji, na zajęciach terapeutycznych oddziaływuje się za pomocą środków pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się.
Najbardziej powszechnymi problemami wśród trudności w uczeniu się są:
dysleksja – trudności w pisaniu i czytaniu,
dyskalkulia – trudności w nauce matematyki,
dysortografia – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni wyrazów, liczne błędy ortograficzne,
dysgrafia – zaburzony poziom pisma.
Efektem terapii pedagogicznej, powinna być: zmiana postawy ucznia wobec trudności w uczeniu się, wzrost motywacji do nauki, opanowanie umiejętności poprawnego pisania i czytania, a także wyeliminowanie błędów.
Skuteczność terapii pedagogicznej zależy w dużej mierze od systematycznego uczestnictwa w zajęciach organizowanych w szkole oraz systematycznego kontynuowania ćwiczeń w domu.
W naszej szkole organizowane są zajęcia z terapii pedagogicznej zwane zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi (korekcja oznacza poprawę/usprawnienie za pomocą specjalnych ćwiczeń, a kompensacja wskazuje i doskonali funkcje, które są dobrze rozwinięte, co za tym idzie uczeń dostaje informację, jak poradzić sobie z problemem występującym u niego, wykorzystując swoje mocne stron). Terapia, o której mówimy, to specjalistyczne działania niosące pomoc dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania.
Zajęcia realizowane są przez nauczyciela terapeutę pedagogicznego posiadającego przygotowanie merytoryczne i metodyczne oraz umiejętność organizacji odpowiednich zajęć dla osób, którymi się zajmuje. Jego wykształcenie opiera się na podstawach psychopedagogiki, która zajmuje się psychologicznymi aspektami oddziałowywań pedagogicznych na podmiot edukacji. Jest świadomy problemów szkolnych swoich uczniów, szuka obszarów stwarzających szansę ich sukcesu.
Terapia prowadzona jest w grupach do 5 osób (w szczególnych przypadkach indywidualnie), czas trwania zajęć jest dostosowany do potrzeb dziecka biorącego w nich udział, częstotliwość zajęć również jest dobierana indywidualnie do potrzeb dziecka.
Terapię pedagogiczną organizuje się dla dzieci z ryzykiem specyficznych trudności w uczeniu się i dla dzieci, u których występują specyficzne trudności w uczeniu się.
Organizacją terapii pedagogicznej zajmuje się terapeuta pedagogiczny, który wyznacza terminy rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań.
Zajęcia z terapii pedagogicznej mają priorytet przed zajęciami dodatkowymi np. tańce, tenis itp. Termin zajęć jest dopasowany do planu zajęć szkoły każdej z grup tak, aby nie kolidował z zajęciami obowiązkowymi. Zmiana ustalonego przez specjalistę terminu może nastąpić tylko w uzasadnionych przypadkach i po indywidualnej rozmowie Rodzica ze specjalistą, np. za pomocą poczty elektronicznej.
Kwalifikacja dzieci na zajęcia z terapii pedagogicznej odbywa się każdego roku szkolnego i wymaga zgody rodzica/opiekuna na udział dziecka w zajęciach. Za termin rozpoczęcia zajęć z terapii przyjmuje się przełom września i października.
Zakończenie zajęć terapii pedagogicznej w danym roku szkolnym następuje zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć szkolnych.
Liczba uczestników zajęć wynosi od 1 osoby do 5 osób.
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęcia prowadzone są indywidualnie.
Czas trwania zajęć dostosowany jest do potrzeb każdego dziecka, lecz nie może przekroczyć 45 minut.
W czasie zajęć z terapii pedagogicznej metody pracy terapeuta dostosowuje do trudności występujących u uczestników zajęć.
Rodzice dziecka uczęszczającego na zajęcia z terapii pedagogicznej, otrzymują bezpośrednio od terapeuty prowadzącego zajęcia, droga elektroniczną informację na temat zajęć, zawierającą datę, godzinę spotkań oraz numer sali, w której będą odbywać się zajęcia.
Rodzice mogą się kontaktować z terapeutą pedagogicznym za pośrednictwem poczty elektronicznej lub bezpośrednio w szkole we wcześniej umówionym terminie tak, aby spotkanie nie odbywało się kosztem zajęć terapeutycznych.
W zajęciach biorą udział wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone, niekaszlące). W przypadku stwierdzenia ww. objawów u dziecka i potwierdzenia złej kondycji zdrowotnej przez pielęgniarkę szkolną, dziecko pozostaje w świetlicy.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |